153 | הלן פורמנט ושני ילדיה, 1636

פיטר פול רובנס, 1577-1640

שמן על לוח עץ, 85x115 ס"מ, מוזיאון הלובר, פריז

פיטר פול רובנס הוא אחד הציירים המייצגים ביותר של תקופת הבארוק במאה ה- 17. בנוסף להיותו אמן, הוא עסק גם בדיפלומטיה והיה מוכר מאד בחצרות המלכים באותה תקופה. הוא צייר הרבה מאד יצירות מופת בנושאים מקראיים ומיתולוגיים, יצירות שנמצאות עד היום במספר רב של מוזיאונים בעולם. עם זאת, רובנס ניצל את כישרונותיו הרבים כדי לתאר גם את חייו הפרטיים. הוא תיעד בציוריו את שתי נשותיו וילדיו. אשתו הראשונה, איזבלה ברנדט, נפטרה בשנת 1626 לאחר שילדה לו בן ובת. בגיל 53 רובנס נישא בשנית להלן פורמנט מאנטוורפן, בהיותה רק בת שש עשרה. הוא צייר את דיוקנה כשמונה פעמים במהלך חייהם כשהיא מופיעה לבדה וגם ביחד עם ילדיה.

הלן פורמנט, בתו הצעירה של סוחר שטיחים עשיר, נחשבה לאחת הנשים היפות ביותר באנטוורפן. למרות פער

הגילאים שביניהם, בני בזוג היו מאושרים יחד והם חוו אהבה ותשוקה הדדית, ואושרם אף העצים לאחר שנולדו להם 5 ילדים. הלן הייתה המוזה של רובנס, הוא הנציח את פניה היפות, תלתליה הזהובים וחיוכה הנדיב, בהרבה מציוריו. התמונה מאופיינת בצבעוניות תוססת ועליזה. האישה הצעירה מוצגת ללא תכשיטים, לבושה בשמלה לבנה פשוטה ושיערה המסולסל בתסרוקת שאיננה רשמית, מוסווה על-ידי כובעה רחב השוליים.

כדי לבטא בציור גם את תחושת האימהות, הלן מוצגת כשהיא מחבקת את בנה פרנסיס, עוטפת אותו בזרועותיה בחום ומביטה בו ברוך ואהבה. לצידה עומדת ז'אן קלייר, בתו הבכורה של רובנס מנישואיו הראשונים. התמונה אפופה באווירה מלאת התרוממות רוח של אושר משפחתי.

למעשה, רובנס לא סיים את הציור. אנו רואים זאת בציור הרקע, נברשת גדולה שאמורה להאיר את הדמויות, עדיין לא מצוירת בשלמותה, ובנוסף אנו רואים בין שני ראשי הילדים את זרועותיה של ילדתם השלישית איזבל, אותה לא הספיק רובנס לצייר.

הלן הייתה גם המוזה שלו לציורים בנושאים דתיים ומיתולוגים. במהלך הקריירה שלו רובנס בילה כמה שנים באיטליה ושם רכש את הידע של הציור הקלאסי. זה ניכר בציורי הדיוקנים של הלן המוצגת על-פי המסורת הוונציאנית. ייחודו של רובנס הוא בצבעוניות המוארת שאותה העצים בהשראת תחושותיו ואהבתו הגדולה לאשתו. ציירים רבים נהו אחר סגנונו ומאז התפתח זרם שלם של ציירים שכונו רובניסטים, אשר ניסו לחקות ביצירותיהם את קסמו של המאסטרו המפורסם.

מוזיאון תולדות האמנות

על שם שמואל פלאטו-שרון

 © כל הזכויות שמורות