236 | דיוקן ז'אן אביטראן, 1918
אמדאו מודיליאני, 1884-1920
שמן על בד, 130X81 ס"מ, אוסף פרטי.
זהו דיוקנה של ז'אן אביטראן, ציירת יפהפייה ואהובתו של מודיליאני, אותה הוא פגש לראשונה ביולי 1917. בציור זה היא בסוף הריונה השני. הדיוקן מאוד ייחודי ונוגע ללב, הוא מאפיין את סגנונו האקספרסיוניסטי המאוחר של מודיליאני והוא הושלם זמן קצר לפני מותו של האמן.
הדמות מוצגת בישיבה, כתפייה שמוטות, צווארה ארוך, ראשה נטוי הצידה, עיניה דמויות השקדים, הקבועות מעל האף המוארך והפה המקושט. העיניים התכולות החיוורות דומות לחלונות שנקרעו בפנים, כדי לחשוף את השמיים שמאחוריהם, מעצימות את הבעת הפנים החלולה ומאפשרות לנו לחדור לפנימיותה.
מודליאני הרבה לצייר את דיוקנה וזהו אחד מבין רבים בו הוא משווה לה מראה אובאלי מאורך, ותווי פניה הנקיים מזכירים ציורים של מריה הבתולה. כל אלה הם מאפייני סגנונו הבולטים של מודיליאני, שהגיע למיזוג מוצלח וייחודי
בין אמנות הרנסנס לאמנות החדשנית של המאה ה- 20.
מספרים כי מודליאני נהג לצייר את הדיוקן במהירות ולהשלימו בבת אחת. הציור היה עבורו פעילות אמוציונאלית עזה והוא צעק ונאנח בשעת העבודה. מודיליאני גם שתה הרבה במהלך העבודה ואומרים שיצירותיו הטובות נוצרו כשהיה נתון בבולמוס של שתייה.
בשמה של ז'אן אבוטרן נקשרו פרשות שערוריות רבות, וביניהן פורסם גם כי הרומן בינה לבין מודליאני גרם לריב קשה בינו לבין פיקאסו, איתו חיה ז'אן לפני שפגשה את מודליאני.
אהבתה למודליאני נתקלה גם בהתנגדותם של הוריה שהיו קתולים אדוקים ולא ראו בעין יפה את הקשר של בתם עם הצייר היהודי. בשנת 1918 נולדה בתם ומודליאני הבטיח לשאת את ז'אן לאישה, אך היא לא זכתה לכך. לאחר שנתיים מת מודליאני כשהוא רק בן 36 בגלל מחלת שחפת ואלכוהוליזם. כאשר מת הלכה ז'אן לבית הוריה, בהיותה הרה בשנית, לבקש מהם לשמור על הגופה 24 שעות כדי שתוכל לדאוג לסידורי הלוויה. האב סירב ומשום כך היא קפצה מגג הבניין שבו התגוררו הוריה וכך שמה קץ לחייה ולחיי עוברה.
פרשה נוספת אחרת שעלתה לכותרות באחרונה קשורה בזיוף ציוריה. ההיסטוריון כריסטיאן פאריסו, מומחה מוכר ליצירות מודיליאני, מואשם כי היה מעורב בזיוף 77 ציורים של ז'אן אבוטרן. עורך הדין לוק פרונה, ממשפחתה של ז'אן, הגיש נגדו תלונה במשטרה, הציורים הוחרמו ונפתחה חקירה, ומאז מתרחש עדיין הסכסוך המשפטי גם בענייני ירושה.
כמה עשורים לאחר מכן הייתה בתו של מודליאני, ז'אן מודיליאני, למומחית ליצירת אביה, אבל לא נהנתה מהירושה. תמונותיו של אביה נדדו בין סוחרים ויצירות אמה נשמרו אצל דודה אנדרה אבוטרן.