235 | הגן בסאן אנדרס, 1867
קלוד מונה, 1840-1926
שמן על בד, 98X129 ס"מ, מוזיאון מטרופולין, ניו יורק.
זוהי אחת מתמנות הנוף הראשונות של מונה, שמסמנת את חידושיו בציור המודרני של המאה ה- 19. ב- 1867 מונה בילה את חופשת הקיץ בעיירת הנופש סאן אנדרס שנמצאת ליד התעלה האנגלית, סמוך לעיר לה האבר. הגן בציור היה שייך לדודתו של מונה שהתגוררה בווילה בקרבת המקום. הדמויות שיושבות בקדמת הציור הם כנראה אביו ודודתו אשר צופים בספינות קיטור המביאות סחורות לעיר. ליד הגדר ניצבים דודו, ד"ר אדולף לקרד, ובת דודתו סופי.
הציור עוסק בחידושי הטכנולוגיה, הספינות המהירות המייצגות את המסחר המודרני, וגם מתאר את התענוגות הנפוצים של המעמד הבינוני בתקופה זו.
מונה צייר את התמונה בהיותו בן 26, בתחילת דרכו כצייר. במבט ראשון, נראה הציור מסורתי וריאליסטי, אך כאן, האמן לוכד את הסנוור המכאיב של אור שמש
המשתקף בים, בפרחים ושבילי חצץ. אנחנו רואים את הצבעים המבריקים האלו כמובנים מאליהם, אבל בני תקופתו של מונה היו בהלם מהבהירות ומהניגוד העז של הצבעים הטהורים והמוקצנים.
ביצירתו של מונה יש השפעה מובהקת של הדפס יפני שרכש של הצייר הידוע הוקוסיי, בו נראית קבוצת אנשים העומדת על סיפון אנייה וצופה אל הר פוג'י הקדוש שבאופק. כמו בציור היפני, מונה יוצר בתמונה תחושה של עומק רב, כאילו אנו נמצאים מעל נקודת הצפייה של הדמויות הקרובות אלינו ורואים את הנוף כולו ממבט אווירי.
מונה משלב בתמונה גם משיכות מכחול מהירות וכתמי צבע טהורים האופייניים לסגנון האימפרסיוניסטי, וזאת כדי לתפוש את הרגע הספציפי של הזמן בו בילתה המשפחה בגן. מטרתו היא למצוא דרכים חדשות באמנות כדי לתאר את החיים מודרניים.
היור נרכש על-ידי מוזיאון המטרופולין לאחר מכירה פומבית בדצמבר 1967. קודם לכן, הציור הוצג בתערוכה האימפרסיוניסטית ב- 1897 תחת הכותרת: "המרפסת", אך במטרופוליטן הוחלט לשנות את הכותרת "לגן בסאן אנדרס", כדי לשייך את היצירה לזמן הכרונולוגי שבו צוירה.